Het succes van goede data

Geplaatst door op 28 september 2018

Het is iedereen inmiddels duidelijk dat de wereld om ons heen verandert, versnelt en digitaliseert. Kreten als ‘Data is het nieuwe goud’ of ‘Alles is data’ worden steeds meer in de mond genomen. Zijn dit nu modetermen, of is dit een ontwikkeling waar je als organisatie eigenlijk niet meer aan ontkomt? Marien van Zwol vertelt….

Een andere mindset
Het verzilveren van de investering in data is niet altijd even makkelijk expliciet te krijgen. Dit is zeker het geval als een organisatie datagedreven werken nog niet op de kaart heeft staan. Zo is een belangrijke verandering in mindset het besef dat Data niet langer alleen als een hulpmiddel is, maar een doel op zich. Je kunt deze ontwikkeling heel goed herkennen aan allerlei nieuwe businessmodellen die ontstaan. Op de commerciële markt zijn partijen, zoals online reis-, overnachtings- en taxiservices inmiddels gemeengoed en typische voorbeelden van datagedreven organisaties.

Ook binnen de (lagere) overheid ontstaan inmiddels initiatieven waarbij digitalisering centraal staat. Denk hierbij aan het detecteren van bijstandsfraude of het analyseren van het klantproces op gemeentelijke websites. Dat laatste leidt steeds vaker tot een interactief platform waarbij centraal staat hoe de klant geholpen wil worden, hoe kunnen we met behulp van data maximale waarde bieden voor de klant. Wat zou het mooi zijn als we dit ook kunnen realiseren op het vlak van de leefomgeving. In mijn beleving fungeert de steeds concreter wordende OMGEVINGSWET hierbij als katalysator én als basis voor verdere digitalisering. Als gemeente kun je deze boot niet missen.

Lees hier het volledige artikel Het succes van goede data uit GBI magazine nummer 17.

Meer informatie: Marien van Zwol