De waarde van de openbare ruimte bij aanbestedingen

De strategie voor beheer en onderhoud van onze leefomgeving past zich aan op de behoeften die uit de markt komen. Een aantal jaren geleden keek men nog raar op van een kwaliteitsgestuurd contract of beeldbestek. Niet meer zes keer maaien, maar zelf bepalen welke maaifrequentie nodig is om een bepaald kwaliteitsniveau te halen, was wennen. Nu zien we de trend doortrekken naar effect- en waardegerichte bestekken.

Gemeente Westerveld: ‘Wij praten niet meer over kwaliteit’

Dirk Buiter, omgevingsmanager en projectleider bij de gemeente Westerveld: ‘Met de vaststelling van onze vooruitstrevende visie op de openbare ruimte praten wij niet meer met onze inwoners over kwaliteitsniveaus. Wij hebben het bijvoorbeeld heel bewust over waarden als natuurbeleving en ontmoeten, omdat onze bewoners dat belangrijk vinden.’ Natuurlijk wel binnen de randvoorwaarden van schoon, veilig en toegankelijk. Maar, de waarden die de inwoners zelf hebben toegevoegd moeten zorgen voor een hoge tevredenheid over wonen, gebruiken en leven.

Lees hier het volledige artikel De waarde van de openbare ruimte bij aanbestedingen uit GBImagazine nummer 21.

Voor meer informatie: Aale Boek

Comments are closed.